Wat is een favicon?

Een favicon is een klein 16×16 pixel icoontje dat dient als branding voor uw website. Het belangrijkste doel is om bezoekers te helpen uw pagina gemakkelijker te vinden als ze meerdere tabbladen open hebben. Door hun kleine formaat werken favicons het beste als eenvoudige afbeeldingen. Favicons zijn niet te verwarren met logo’s, maar zijn soms wel hetzelfde. Door het kleine formaat en de resolutie kan het nodig zijn om bepaalde details uit uw originele logo te verwijderen om zo een mooie en goede favicon te maken. 

Waar is een favicon zichtbaar?

Favicons zijn te vinden naast alles wat uw website identificeert. Dit omvat bladwijzers, tabbladen, werkbalkapplicaties, geschiedenisresultaten en zoekbalken. Bekijk het voorbeeld hieronder:

Wat is een favicon

Waarom zijn favicons zo belangrijk voor uw website? 

Het creëren van een goede favicon is een kleine maar belangrijke stap naar het opzetten van een goed vindbare website. Het voegt legitimatie toe aan uw site en helpt uw online branding en het vertrouwen van potentiële consumenten te versterken. Een goede favicon zorgt ervoor dat mensen in één oogopslag uw website kunnen identificeren. Onderschat een favicon daarom zeker niet. 

Zijn favicons belangrijk voor mijn Google resultaten / SEO? 

Favicons zijn niet direct verantwoordelijk voor uw Zoekmachine Optimalisatie, ze zijn echter wel indirect verantwoordelijk en zijn een belangrijk hulpmiddel om uw positie in de zoekmachines beter weer te geven. 

Hoe maak je een goede favicon voor jouw website?

Bij het maken en ontwerpen van een favicon voor uw website zijn er aan aantal zaken die zeker belangrijk zijn. Hoewel het klein en eenvoudig is, kan (en moet) het een grote impact hebben. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat u de best mogelijke favicon produceert, want dit is waar gebruikers uw merk mee zullen identificeren. Hier zijn een aantal dingen om in gedachten te houden bij het maken van uw favicon: 

Denk aan eenvoud:

Hoewel de favicon het visuele gezicht van uw merk is, wilt u uw ontwerp zo eenvoudig mogelijk houden. De beste favicons zijn de eenvoudigste. Door het kleine formaat van de favicon en de eenvoud van de gebruikte vormen, zijn kleuren van vitaal belang om de aandacht van potentiële consumenten te trekken en op te vallen. Te veel details maken de Favicon alleen maar rommelig en rommelig.

Uw merkidentiteit:

Uw favicon is het visuele icoon voor uw merk, dus het moet de gebruikers visueel vertellen wat uw bedrijf vertegenwoordigt. Dit vertelt hen direct waar uw merk voor staat en wat het doet. Hoewel dit erg moeilijk te doen is met zo’n klein en eenvoudig ontwerp, probeer toch creatief te zijn. De voorbeelden hieronder tonen de kracht van kleine, creatieve favicons; op het eerste gezicht kun je direct verzamelen waar het merk over gaat en wat ze vertegenwoordigen:

Welke afmetingen zijn er nodig voor een goede Favicon op elke browser?

Zoals we al eerder hebben vermeld, wordt 16px over het algemeen aanbevolen. Door de vele platformen tegenwoordig is het lastig om voor goede optimalisatie maar gebruik te maken van één afmeting. Een erg handige tool die wijzelf ook altijd gebruiken voor het maken van de juiste favicon is Realfavicongenerator. 

 

Hoe voeg je een favicon toe aan WordPress?

Er zijn natuurlijk veel manier om een favicon toevoegen aan wordpress. In deze blog zullen wij twee manieren uitleggen die snel en effectief zijn. 

Manier 1:
Manier 2: 

Dit is wat ons betreft de beste en meest effectieve manier voor u om zelf uw favicon toe te voegen. We werken hierbij met een plug-in. 

 

Uw favicon testen

Nu u uw favicon heeft kunnen toevoegen aan uw website is het natuurlijk wel belangrijk of alles ook naar wens is en werkt zoals u in gedachten had. Het testen van uw favicon kan gemakkelijk via de favicon tester. 

Nu favicon succesvol is toegevoegd en getest kunt u deze stap weer van uw checklist afvinken om zo een succesvolle website te bouwen. 

Favicon werkt niet goed

Als uw favicon echter om welke reden dan ook niet correct of helemaal niet op Google verschijnt, begin dan met het controleren van de volgende zaken:

  • Staat de grafische afbeelding in de hoofdmap van de bron in het ICO-, PNG- of GIF-bestandsformaat?
  • Is de code die leidt naar de afbeelding op de pagina’s van de bron correct uitgeschreven?
  • Is de favicon duidelijk en uniek

Over het algemeen, zelfs wanneer u alles correct heeft uitgevoerd, houd er rekening mee dat het wel degelijk tijd kost voor zoekmachines om de favicons te indexeren. In feite is er een hele speciale bot die niets anders doet dan dit. Wat het eigenlijk doet is het uploaden van websitepictogrammen op zijn server, dus het kan tot enkele weken duren voordat je grafische afbeelding geïndexeerd is.